תחילת ההכשרה המקצועית של פסיכולוגים של ילדים החלה באנגליה בתקופת מלאני קליין ואנה פרויד. כדי לעבוד כפסיכולוג ילדים יש לעבור הכשרה מקצועית ייחודית במסלול התמחות מיוחד. לא כל פסיכולוג יכול להיות פסיכולוג ילדים ויש צורך בקבלה למסלול לימודים ייחודי זה.
חלק מההכשרה של פסיכולוג ילדים היא תצפיות קליניות שנעשית על הורים וילדים על מנת להבין כיצד לקרוא נכון את הקשרים המשפחתיים בין ההורים ובין ילדיהם. את התצפיות אפשר לעשות החל מגיל כמה חודשים, אך גם תצפיות על ילדים בני 4 או 5 יכולות לעבוד היטב.
האם ההכשרה של טיפול בילדים שונה מהכשרה בטיפול פסיכולוגי במבוגרים?
ההכשרה של טיפול בילדים שונה מההכשרה בטיפול פסיכולוגי במבוגרים בכך שלומדים במהלכה איך לטפל בילדים. כאשר פסיכולוג או איש מקצועות הנפש רוצה לעבוד עם ילדים הוא חייב לעבור הכשרה ייחודית. ישנם גם פסיכולוגים שעוברים הכשרה כפולה – גם לטיפול בילדים וגם לטיפול במבוגרים ולעיתים מדובר בהתמחות כפולה.
כאשר מטפלים בטיפול פסיכולוגי בילדים עושים יותר שימוש בעזרים כמו משחקים, דמיון וסיפורים.
באופן עקרוני העקרונות הטיפוליים דומים למדי:
- על המטפל לתמוך במטופל אך לשמור על מרחק מה ממנו
- לחתור לשם הבאת החרדות למודעות ובדרך זאת להתגבר עליהן
האם יש צורך בהכשרה ייחודית בטיפולי CBT לילדים?
בדיוק כמו בטיפול פסיכולוגיה קלינית בילדים, גם כאשר פסיכולוג רוצה להעביר טיפולי CBT לילדים הוא צריך לעבור הכשרה ייחודית. הנפש של ילדים ובני נוער היא רגישה ועדינה יותר מהנפש של אנשים מבוגרים מכיוון שעדיין לא עברה את תהליך העיצוב השלם והטבעי שלה.
ילדים ובני נוער רבים חווים בלבול וחרדה במיוחד לנוכח הקושי הטמון בפיתוח וגיבוש הזהות העצמית שלהם. תהליך זה עשוי להביא למצבים של בלבול או חרדות שונות.
לפיכך, במהלך טיפולי CBT המטפל מלמד את המטופל כיצד להתמודד עם החרדות שלו ולא לתת להן לשלוט בחייו, אלא להפך, לתת לו לשלוט בהן!
כל טיפול פסיכולוגי הוא מסע ארוך מאוד ורב משמעות. טיפול פסיכולוגי של ילדים ושל בני נוער חייב להיות תומך ומכיל. במהלך הטיפול הפסיכולוג והמטופל כורתים ברית טיפולית, בה הם מתחייבים להיות כנים אחד עם השני.
הכנות במהלך טיפול הרגשי חשובה מאוד להצלחה שלו. המטפל חייב לעלות בפני המטופל גם נושאים קשים שהוא מדחיק או מכחיש אותם ממציאות חייו וקבורים עמוק בתת מודע שלו. העלאת החומר המודחק והמוכחש לא נעשית בצורה חדה וחותכת, אלא באמצעות תהליך ארוך שבמהלכו המטופל לומד לסמוך על המטפל ועל הפרשנות המקצועית שלו אם לא תמיד נעים לשמוע אותה.
בכל אופן, חשוב להתאים את רמת השיח הטיפולי לאופי המטופל, רמת המודעות שלו והשלב ההתפתחותי שלו (גיל ביולוגי לעומת “הגיל הרגשי”).